Beleef uniek Sardinië

Trekkingstour naar de waterval van Piscina Irgas bij Villacidro

Het Sardijnse berglandschap en de waterwereld kunnen worden ervaren in het prachtige Monte Linas-gebergte in de buurt van Villacidro. In het diepe dal van Orrida stromen uit alle bergkloven en spleten koele bronnen. Het is hier het mooist in de winter en de lente wanneer de Riu d'Orrida een woeste bergstroom wordt en hierdoor talloze kleine, ondiepe natuurlijke zwembaden en waterpunten gevormd worden. Steenarenden, wilde zwijnen en de zeldzame Sardijnse herten voelen zich in dit gebied thuis - op een paar dagjesmensen in het weekend na zeggen de vossen en konijnen je hier welterusten.

Van Villacidro tot de bergen van Monte Linas

De reis alleen al is spectaculair en ongewoon in Medio Campidano in zuid Sardinië. Bij de ingang van Villacidro leidt een houten bord je richting Montimannu, langs verschillende boerderijen en rond het stuwmeer Lago di Lerni. Volg continu de borden naar Montimannu, de weg wordt een onverharde weg met soms grote kuilen. Voorbij het bosgebouw van Serci wordt de weg smaller en een onbeveiligde betonnen brug overbrugt rivier de Lerni. Bij de boomkwekerij Magusu zijn voldoende schaduwrijke parkeerplaatsen in het eucalyptusbos.

Goed te doen in het begin, totdat je steil omhoog gaat...

We volgen het grindpad vanaf de parkeerplaats in de richting van Cantina Ferrari, maar laten het pad naar de boerderijgebouwen rechts liggen. Iets verborgen bij de rivier liggen de overblijfselen van een oude brug, die vandaag de dag niet meer bruikbaar is. Het markeert het einde van het kloofpad door de Orrida Canyon. We blijven de weg volgen die dicht langs de rivier loopt. Achter het oude waterreservoir kun je alleen te voet verdergaan. Het pad loopt nauw tussen de bergbeek en een gladde granieten muur, die wordt beveiligd door een paar gezekerde stenen. Dan verandert het landschap: een dicht bos van dunne steeneiken die zich door rotsen hebben geboord, samen met kiezelstenen en kleine wanden begroeid met mos vormen een magisch, schaduwrijk sprookjesbos.

Over de rivier en naar boven

Op een zijtak, waarbij rechts een weg leidt naar de Mura Mannu-waterval, volgen we het pad links naar de rivier (markering 113) over de Riu Cannisoni-river via een brug met stalen rooster. Een paar honderd meter langs de bergbeek vervolg je de route met scherpe bochten en prachtige vergezichten over de vallei steeds steiler omhoog. Verschillende schaduwrijke picknickplaatsen nodigen je tijdens de zware klim onderweg uit om even te pauzeren. Op de top ligt voor ons de uitgestrekte vallei Piscina Argas en de kleine Orrida-waterval dat zich in een diepte van meer dan 45 meter stort.

Steenplaten en natuurlijke zwembaden

Een smal pad leidt via de steile helling af naar het dal. Voorzichtigheid is geboden op de granieten stenen platen omdat deze op sommige plaatsen erg glad kunnen zijn. In het achterste deel van de kloof, stort de waterval zich in de diepte en nodigen de kleine natuurlijke zwembaden je uit voor een verfrissing.

....terug op dezelfde weg

De heen- en terugweg van de route zijn gelijk. Piscina Irgas is de eenvoudigere route van de twee paden naar de watervallen "Cascata di Murru Mannu" in het Lerni-dal. Waar het pad halverwege afbuigt, is het niet altijd makkelijk en bij hoge waterstanden zelfs behoorlijk gevaarlijk vanwege de soms hoge waterstanden. Deze wandeling is met goede conditie, ook met grotere kinderen met wandelervaring, te doen. Per route is de verwachte wandeltijd ongeveer twee uur.

Bianca

Plan je wandelvakantie op Sardinië met Sardinia4all!

Hulp gewenst bij het vinden van een fijne accommodatie voor jouw wandelvakantie op Sardinië?
Vertel ons over je vakantiewensen; wij geven je graag persoonlijk advies.

Bianca
Sardinia4all

Wandelen in Zuid-Sardinië: Naar de waterval Piscina Irgas bij Villacidro

Wij maken jouw vakantie op Sardinië graag op maat!