Vragen? Stel ze aan Marieke! +31(0)71 3020 171 of
Beleef uniek Sardinië

Oude Romeinse weg langs de kust van Pinus Village naar Chia

Deze prachtige panoramische wandelroute langs de zuidkust van Sardinië is perfect indien je een eenvoudige wandeling wil maken - ook met kinderen - of op zoek bent naar een makkelijke mountainbike route. De tocht leidt je langs de kust via een oude Romeinse weg. De Antica Strada Romana Nora - Bithiae verbond vroeger de Punisch-Romeinse nederzettingen van Nora bij Pula en Bithia bij Chia. Hoewel de ruïnes van Nora nog steeds zeer goed bewaard zijn gebleven, zijn de sporen van Bitha grotendeels in de zee verzonken. De overblijfselen zijn alleen nog te vinden in sommige tuinen van vakantievilla's aan zee en in het Museum van Domus de Maria. Van de Romeinse weg, waarvan de fundamenten misschien nog ouder zijn, zijn de vestingmuren nog te zien en op één plaats ook het wegdek.

Aanvang van de route in Pinus Village

Je kunt de auto parkeren valk bij het vakantiepark Pinus Village. Eerst voert het pad langs de hoofdstraat Via del Borgo naar zee. Hier verlaat je de weg richting de kleine zandbaai. Via de heuvel bestaande uit enkele granietrotsen wandel je verder. Er is niet een echt pad of aanduiding maar je kunt de route nauwelijks missen. Na een paar honderd meter zie je de oude vestingwerken van de oude Romeinse weg, die langs de kust slingert in de richting van Chia . De ongeveer twee meter brede "Strada Romana" is gedeeltelijk begroeid. Hierdoor is slechts nog maar één pad over. Na de eerste brede bocht bevindt je je op een prachtig punt: waar het uitzicht zich uitstrekt over het schiereiland van de oude havenstad Nora, over het dennenbos van Santa Margherita di Pula en de bergen van Eden Rock .

Via een oude weg langs de zuidkust

De hele wandeling voert langs een duidelijk herkenbaar wandelpad langs de kust, waarbij het eerste deel dwars door een gebied loopt rijk aan kleurrijke Oleanders. Na verschillende bochten leidt het pad over een goed bewaard gedeelte van een eeuwenoude Romeinse weg. Zelfs de oude stop is te zien. De zogenaamde Antica Strada Romana Nora - Bithia in zijn huidige vorm dateert uit de tweede helft van de 4e eeuw na Christus en is opgenomen in het Romeinse Itinerarium Antonini, een lijst van de belangrijkste Romeinse keizerlijke wegen in de oudheid.

Naarmate het pad vordert, wordt de vegetatie minder en het uitzicht over de kust spectaculairder. Ongelofelijk dat deze oude Romeinse weg - gebouwd tegen een steile helling die in zee verdwijnt - al 1500 jaar bestaat. Volop in de zon gaat het wandelpad verder naar het smalle voorgebergte van Su Monti de Mesu. De route voert je na een scherpe bocht naar rechts langs de volgende vallei waar de 200 meter hoge top van de Monti Sa Guardia torent. Radio-antennes geven aan dat dit het hoogste punt is. Aan de andere kant van de vallei vindt je een aanduiding richting het "Punto Panoramico, vedetta antiincendio". Als je besluit om het steile pad naar het uitkijkpunt te willen nemen dan moet je rekening houden met een omweg van circa een uur.

Fantastisch uitzicht op Chia

Vanaf hier wordt het pad breder, waardoor ook de Jeeps van de boswachters op het oude Romeinse pad kunnen rijden. Het moeilijkste deel van de wandeling is gedaan, maar het panorama is des te spectaculairder. Na tien minuten wandelen kom je bij misschien wel het allermooiste punt van deze tour: het uitzichtpunt op de oude uitkijktoren Torre Chia en de eindeloos lange zandstranden van Sa Colonia en Su Giudeu, evenals de oude vuurtoren van Capo Spartivento op de achtergrond. Prachtig!

Het laatste deel van de wandelroute leidt steil naar beneden, richting de kust. Passeer het kleine rotseilandje Isola de Su Cardulinu, ook wel Isola Manna genoemd. Hier groeven de Feniciërs de graven van Tophet in de harde granieten rots. Baden is hier officieel niet toegestaan.

De toren van Chia

De eindbestemming van de tour volgt na een paar honderd meter: de prachtige zandbaai van Torre Chia met grof zand, helder water en een kiosk. Als je wilt, kun je nog steeds naar de oude wachttoren gaan, van waaruit je een geweldig uitzicht hebt over de hele Costa del Sud. In het kleine dennenbos is er ook een picknickplaats met banken en tafels.

...terug via dezelfde route

Deze eenvoudige wandeling over verharde, maar ongemarkeerde paden is voor een groot deel zonder schaduw. Je wandelt via dezelfde route heen en terug. Zowel aan het begin als aan het eind vind je strandtentjes en heb je de mogelijkheid om een duik in zee te nemen. De totale duur van de wandelroute is 4 à 5 uur.
Timo

Plan je wandelvakantie op Sardinië met Sardinia4all!

In welke accommodatie kan ik het beste overnachten, waar zijn de mooiste wandelroutes op het eiland? Vraag het ons - als bewoners van het eiland Sardinië wijzen wij je graag de weg!

Sardinia4all

Oude Romeinse weg langs de kust van Pinus Village naar Chia

Wij maken jouw vakantie op Sardinië graag op maat!