Vragen? Stel ze aan Marieke! +31(0)71 3020 171 of
Beleef uniek Sardinië

Riu Alinu - Prachtige waterval in de jungle van Is Cannoneris

Deze waterval - verborgen in de bergen van Pula - bevindt zich in een smalle kloof in het eindeloze berglandschap van Is Cannoneris, in het zuiden van het eiland Sardinië. De waterval zelf is niet heel bekend. Waarschijnlijk omdat je er wel iets voor over moet hebben om dit natuurlijke spektakel te bereiken! Vanaf het startpunt is de wandelroute vrij eenvoudig naar de waterval toe. Alleen op het laatste stuk moet je goed opletten om de "afslag" niet te missen. De duur van deze wandeltocht bedraagt circa 3 uur heen en via dezelfde route 3 uur terug.

Het startpunt van deze wandeltocht is in the middle of nowhere, bij de Dispensa Porcileddu. Om daar te komen moet je echter eerst een hobbelig bospad volgen. Heb je huurauto via Sardinia4all geboekt, rij dan rustig door want bij al onze huurauto's is bodembescherming inbegrepen! Het pad is verder redelijk goed te berijden, alleen als de bergbeek veel water bevat dan kunnen zich her en der avontuurlijke obstakels vormen.
De route wordt vervolgd via de SS 195, Capoterra-Pula (afslag Sarroch agg. Industr. Di Sarroch) in de richting van de straat Pedemontana. Na 2 kilometer sla je rechtsaf en passeer je een aantal industrie terreinen met de bijbehorende gebouwen. Deze gebouwen zijn eigendom van een bedrijf dat eigenlijk een drinkwaterreservoir zou bouwen in de Monte Nieddu-vallei, maar dit project ligt om financiële redenen al jaren stil. Je blijft de weg volgen, passeer de eerste (meestal gesloten) afslag links en neem de tweede afslag die steil bergafwaarts gaat en vervolg de route gedurende 7 kilometer langs de rivier.

Avontuurlijke reis door een waterreservoir in aanbouw

Een bord op de parkeerplaats geeft duidelijk het startpunt aan van de wandelroute naar de waterval Riu Alinu. (rood-wit-rode markering 201 richting S’Arcu S’Arrideli, Is Canargius, Is Cannoneris).

... eerst steil de berg op

Dwars door het bos, eerst steil omhoog met diverse haarspeldbochten, en aansluitend door via een smal pad met een prachtig uitzicht over de vallei. Na een schaduwrijk en rotsachtig deel bereik je na circa 1,5 uur wandelen de pas S'Arcu S'Arridili op 428 meter boven zeeniveau. De route leidt je verder via een prima weg maar zonder aanduidingen, bergafwaarts.

... en dan een makkelijk maar lang pad bergafwaarts

De route verder kun je haast niet te missen en leidt langs een vijver gevuld met bluswater. Hier vandaan heb je een waanzinnig mooi uitzicht over de grote granietrotsen, verschillende beekjes en een prachtige flora. Na ongeveer 6 kilometer wijst een mannetje van steen je de weg. Mocht je geen goed richtingsgevoel hebben dan adviseren wij je om de exacte GPS coördinaten 39.068408, 8.862829 te bekijken op je mobiel. Kort voor een bocht gaat de route helling afwaarts, na een paar honderd meter door het struikgewas (soms gemarkeerd met stenen mannetjes) en tot slot steil de helling af. De ingang bevindt zich op ongeveer honderd meter van de ronde hut.

... into the Wild

Deze laatste avontuurlijke afdaling is grotendeels buiten de paden. Alleen het geluid van de waterval geeft aan in welke richting je moet wandelen, dwars door een dichte jungle van bomen, struiken en stekelige wilde bramen.

Na dit laatste, enigszins avontuurlijke stuk, bereik je het welverdiende doel; een het prachtig, klein kristalhelder en ijskoud natuurlijk zwembad dat de Riu Alinu-waterval hier in het graniet heeft gegraven. Alsof de natuur het opzettelijk heeft geregeld. Omlijst door een mini-strandje en met twee kleurrijke oleander struiken verdient deze plek een tussenstop. Een heerlijk paradijs midden in de jungle, in de bergen van Is Cannoneris, ver van zee en nog vrij onbekend! Zonder meer een bijzonder stukje Sardinië. Geniet nog even van de koelte, de totale rust en stilte voordat je via dezelfde wandelroute aan de 3 uur durende terugweg begint.

... ook (bijna) perfect voor mountainbikers!

De route naar Riu Alinu kan ook afgelegd worden met de mountainbike. De weg leidt vanaf de parkeerplaats naar de S’Arcu S’Arridili-pas en gaat dan verder zoals beschreven. In totaal 12 kilometer per route, alleen de laatste afdaling van het parcours naar de waterval kan niet met de fiets worden gedaan. Zorg er dus voor dat je een goed kettingslot meeneemt om de mountainbike aan een boom te bevestigen.
Timo

Plan je wandelvakantie op Sardinië met Sardinia4all!

Wat is de beste accommodatie, waar ligt het mooiste strand, wat is de beste reisbestemming op het eiland voor een actieve vakantie? Vraag het ons - wij weten precies waar je moet zijn op Sardinië!

Sardinia4all

Riu Alinu - Waterval in de jungle van Is Cannoneris

Wij maken jouw vakantie op Sardinië graag op maat!