Beleef uniek Sardinië

Oude Romeinse weg langs de kust van Pinus Village naar Chia

Een zeer rustig strand opzoeken dat kan ook in het zuiden van Sardinië, in Chia. Achter Cala Cipolla leidt een wandelpad je eerst naar de vuurtoren en vervolgens langs een eenzame stuk kustroute naar Cala Ferraglione. Je kunt het beste parkeren bij het Su Giudeu strand en vervolgens volg je te voet de onverharde weg naar Cala Cipolla. Deze wandeling duurt circa 4 à 5 uur en is ook geschikt voor families.

De droombaai Cala Cipolla

De kleine baai van Cala Cipolla - vertaald naar het Nederlands de baai van de uien - was jaren terug bekend onder de naam Porto Simone Cipolla. De baai ligt aan de westelijke kustlijn van Chia. Met glashelder water, spierwit zand en her en der knoestige struiken, is het hier zo ontzettend mooi dat. Niet voor niets diende deze baai ook als achtergrond of filmset voor talloze commercials en films. In de winter dagen golfsurfers hier graag de golven uit, met name bij wind uit zuidelijke richting.
Faro Capo Spartivento

Verder naar Capo Spartivento

Achter het pittoreske Cala Cipolla leidt een onverharde weg langs de kust naar de vuurtoren van Capo Spartivento. De vuurtoren is nu omgetoverd tot een luxe hotel en wordt als trouwlocatie gebruikt. Het uitzicht is fantastisch. Je kijkt namelijk uit over de hele kustlijn van Chia tot aan Capo Teulada. De privé weg is geblokkeerd voor voertuigen zonder een vergunning, maar voetgangers kunnen de verkeersborden negeren.

Langs de eenzame kust

Vanaf de vuurtoren kun je omhoog klimmen naar een uitzichtpunt op de helling van Sa Guardia Manna door de aanwijzingen naar "Belvedere" te volgen (omweg ca. 1 uur) of vervolg de route rechtdoor langs de kust. Het wandelpad zonder enige schaduw is een uitbreiding van een oude Romeinse weg en biedt een adembenemend uitzicht over de kust. Het rotsachtige landschap is bedekt met een dikke maquis - dat vooral in de lente en de herfst zeer kleurrijk is - en je hoort zo nu en dan de bellen van grazende berggeiten. Verder naar het westen wordt het kustlandschap ruwer en het pad rotsachtiger. Ook veel mountainbikers leggen deze korte maar technisch veeleisende route graag af. Eerst bergafwaarts over een muilezelpad bezaaid met puntige stenen en vervolgens omhoog. Het laatste deel van het pad verloopt rustig langs de kust. De route eindigt bij de fantastische en nauwelijks bezochte baai van Cala Ferraglione. Deze baai - met grof zand en grillige rotsen in het water - biedt ook een prachtige onderwaterwereld. Zonder meer een eenzaam paradijs voor snorkelaars!

Identieke heen- en terugweg

Afhankelijk van je conditie kun je de baai van Cala Ferraglione bereiken vanuit Cala Cipolla in anderhalf tot twee uur. De route terug naar Chia is identiek aan de wandelroute heen.
Timo

Plan je wandelvakantie op Sardinië met Sardinia4all!

Wat is de beste accommodatie, waar ligt het mooiste strand, wat is de beste reisbestemming op het eiland voor een actieve vakantie? Vraag het ons - wij weten precies waar je moet zijn op Sardinië!

Sardinia4all

Wandelen vanuit Cala Cipolla naar de baai Ferraglione in Chia

Wij maken jouw vakantie op Sardinië graag op maat!