Beleef uniek Sardinië

Korte tour met een geweldig uitzicht op Cala Pira

Deze korte tocht, in het begin steil, duurt anderhalf uur naar de heuvel ten noorden van de zandbaai van Cala Pira. De zes kilometer lange tocht, aanvankelijk overwoekerd door struikgewas en vervolgens over uitgewassen wegen, is niet inspannend en wordt beloond met een duik in het koele water van de beschutte zandbaai van Cala Pira.

De kleine zandbaai van Cala Pira met fijne, witte en roze zandkorrels maakt indruk met heldere water en beschutte ligging. Het begint bij de noordelijke parkeerplaats van Cala Pira (borden naar links).
Aan de linkerkant van de baai gaat het eerst over granieten stenen platen, dan door een gaspeldoorn bos de heuvel op. Een grote Saraceense toren waakt jaar in jaar uit over de kleine zandbaai. In visueel contact met de Torre di San Luigi op het eiland Serpentara, werden vanaf hier in de 15e eeuw pogingen ondernomen om de zuidoostkust te beschermen tegen aanvallen van piraten met kanonnen en geweren. De gerenoveerde toren is niet te bezoeken.
Achter de toren is er een flauwe bocht naar links over een steil voetpad de berg op, die vaak omzoomd is met allerlei soorten struikgewassen. Het is dus beter om een ​​lange broek te dragen. Maar na slechts een paar honderd meter, na een geweldig uitkijkpunt terug naar de baai en het onbewoonde Serpentara-eiland aan de horizon, wordt het pad breder en leidt het de heuvel op, nauwelijks over het hoofd te zien, ook al is het niet gemarkeerd. Na een bocht naar rechts en een steil bergopwaarts gedeelte kom je bij de ruïnes van een oud huis.

Duidelijk bergopwaarts

Het pad gaat bergopwaarts en is moeilijk te missen. Een geweldig uitzicht op het binnenland van Zuidoost-Sardinië en met uitzicht op de Sette Fratelli-bergen gaat onze weg verder. Bij een splitsing houden we links aan. Na een licht stijgend stuk loopt de weg weer steil af naar het dal. Eenmaal daar leidt het pad naar links, eerst langs een dennenbos, dan langs een eucalyptusbos en vervolgens langs de vallei. Als je hier rechtsaf slaat en het pad naar het noorden volgt, kom je uit op het zuidelijke deel van de baai van Cala Sinzias bij een weinig bekende kiezelbaai.
Na een vervallen hoeve volgen we een hoogspanningslijn rechtdoor naar het strand, met uitzicht op de uitkijktoren in de verte terug naar de parkeerplaats.
Sanne

Plan samen met mij jouw wandeltocht op Sardinië!

Wat is een passend verblijf, het beste strand of regio voor liefhebbers van het buitenleven? Vraag ons naar de beste opties voor jouw wandelvakantie op Sardinië!

Sardinia4all

Wij maken jouw vakantie op Sardinië graag op maat!